علت ایجاد سردرد - نشانه ها و علائم - روش های درمان

09055566676 رزرو وقت
انواع سردرد، نشانه ها و روش های درمان آن

علت بروز سردرد چیست؟ چگونه سردرد خود را درمان کنیم؟ چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟ دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات به جهت تشخیص و درمان سردرد همراه شماست.

دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب
دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب

انواع سردرد و علت بروز آن

سردرد یکی از شایع ترین بیماری در میان افراد است. بصورت میانگین از هر 10 نفر 7 نفر دچار این بیماری شده اند. سردردها انواع مختلفتی دارند و با توجه به نوع سردرد علت رخ دادن آن نیز متفاوت است. سردردها به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم بندی می شوند. سردردهای اولیه هیچ ارتباطی با بیماری دیگری در بدن ندارند اما سردردهای ثانویه در اثر بیماری های زمینه ایی بوجود می آیند.

انواع سردرد
در ادامه شما را با انواع سردردهای اولیه آشنا خواهیم ساخت.

سردرد خوشه ایی یا کلاستر

سردرد خوشه ایی از نوع سردردهایی که به ندرت اتفاق افتاده و بیش ترین و شدیدترین درد را به همراه دارد. مردان بیش تر از زنان در معرض این نوع سردرد هستند. آمارها نشان می دهد از هر 10 فرد مبتلا به سردرد خوشه ایی 9 نفر مرد و در سنین 20 سالیگی بوده اند. این نوع سردرد بصورت حملات مکرر که آن دوره های خوشه گفته می شود رخ می دهند. سردرد خوشه ایی معمولا بدلیل مصرف دخانیات و الکل و همچنین استشمام بوهای شدید ایجاد می شود. این نوع سردرد در عرض 5 دقیقه به اوج شدت خود می رسند و ممکن است بین نیم ساعت تا سه ساعت ادامه داشته باشند و سپس بهبود یابند. ممکن است فردی تا سه بار در روز دچار این سردرد شود و یا فردی دیگر هر ماه . زمان شروع و مدت زمان هر خوشه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اکثرا سردردهای خوشه ایی در یک طرف سر ایجاد می شوند و درد آن ممکن است ثابت یا با ضربان باشد. اطراف و پشت چشم، پیشانی، بینی، گونه، لثه فوقانی و یا شقیقه و همچنین پوست ممکن است در زمان ظاهر شدن این بیماری شامل درد و همچنین حساس شوند.

سردرد خوشه ایی

علائم سردرد خوشه ایی

سردرد خوشه ایی معمولا بصورت ناگهانی و بدون هیچ نشانه ی اولیه ای رخ می دهد. در برخی موارد ممکن است فرد حالت تهوع قبل از شروع سردرد داشته باشد. نشانه ها و علائم شایع سردرد خوشه ایی شامل موارد زیر است

  • سوزش و قرمزی چشم
  • احساس ناراحتی و بی قراری و درد
  • کوچک شدن یکی از مردمک چشم ها
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • حساسیت داشتن به نور
  • قرمز و گرم شدن صورت
  • رنگ پریدگی صورت
  • ورم اطراف ناحیه چشم
  • افتادگی پلک

علت سردرد خوشه ایی

علت این نوع سردرد تا کنون مشخص نشده است اما تحقیقات صورت گرفته بر روی الگوهای سردرد خوشه ایی نشان می دهد اختلال و ناهنجاری در هیپوتالاموس ممکن است منجر به این بیماری شود.

سردرد تنشی

سردرد تنشی

سردرد تنشی یا عصبی از رایج ترین انواع سردرد است. این نوع سردرد موجب گرفتگی و یا احساس فشار در پیشانی، فک، پشت سر، شانه ها و گردن می شود. سردردهای عصبی می تواند در هر سنی رخ دهد اما طبق آمار بیش تر در نوجوانان و بزرگسالان و به خصوص در زنان رایج است.

علت سردرد تنشی

عوامل ایجاد سردرد تنشی متفاوت است و می تواند شامل موارد زیر باشد

  1. استرس
  2. گرفتگی عضلات گردن
  3. نداشتن استراحت کافی
  4. اضطراب
  5. خستگی و گرسنگی
  6. مصرف الکل و کافئین
  7. کمبود آهن
  8. کمبود آب بدن
  9. مصرف دخانیات
  10. سرماخوردگی

علائم سردرد تنشی

سردردهای عصبی می توانند با نشانه های همچون درد مبهم در سر، احساس فشار در پیشانی و اطراف آن و حساسیت پوست سر ظاهر شوند.

درمان سردرد

راه های درمان سردرد تنشی

نوشیدن میزان کافی آب، تغذیه سالم، خواب کافی، مصرف مسکن و قرار گرفتن در محیطی آرام و کم نور می تواند در درمان سردرد عصبی موثر باشد.

میگرن

میگرن باعث ایجاد درد شدید در یک طرف سر می شود و معمولا با حالت تهوع و استفراغ همراه است. این بیماری سبب می شود فرد حساسیت بیش تری نسبت به صدا، نور و بو نشان دهد. تحقیقات نشان می دهد زنان سه برابر بیش تر از مردان دچار میگرن می شوند. بصورت میانگین یک سوم افراد قبل از شروع میگرن ممکن است موارد زیر را تجربه کنند.

  • از دست دادن بینایی بصورت جزئی
  • احساس سوزن سوزن شدن بدن
  • دیدن لکه یا خطوط زیگزاگ
  • بی حسی و ضعف عضلانی

لازم به ذکر است عوامل ذکر شده ممکن است نشان از سکته مغزی نیز باشد. در صورتی که برای اولین بار است که این موارد برای شما رخ می دهد حتما به پزشک مراجعه کنید.

چه عواملی سبب بروز میگرن می شود

میگرن

متخصصان هنوز به علت اصلی ایجاد میگرن پی نبرده اند اما عواملی که می تواند در ظهور این بیماری نقش داشته باشد را بصورت زیر بیان کرده اند

  1. استرس
  2. اضطراب
  3. اختلال در خواب
  4. کمبود آب بدن
  5. مصرف برخی داروها و حتی غذاها
  6. تغییرات هورمونی
  7. نور و صدای زیاد
  8. گرسنگی

سردردهایی که تا به اینجا مطرح شد بدون هیچ ارتباطی با بیماری های دیگر رخ می دهند. حال به سراغ سردردهای ثانویه که در اثر وجود بیماری دیگری در بدن ایجاد می شوند می رویم.

سردرد سینوسی

سردرد سینوسی

سینوس ها در پشت پیشانی، گونه ها و پشت پل بینی قرار دارند و فضایی پر از هوا هستند. زمانی که سینوس ها بدلایل مختلفی از جملع حساسیت و سا خفونت دچار التهاب شوند سبب تولید مخاط بیش تر شده و کانال های تخلیه مسدود می شود. فشار ایجاد شده در سینوس ها سبب سردرد می شود.

علائم سردرد سینوسی

داشتن درد شدید و مداوم در استخوان گونه، پیشانی و بینی می تواند نشانه ایی از سردرد سینوسی باشد. احساس درد بیش تر در هنگام تکان دادن سر و آبریزش بینی و تب از دیگر نشانه های سردرد سینوسی است.

درمان سردرد سینوسی

درمان سردرد

ممکن است پزشک داروهایی همانند آنتی هیستامین، مسکن، کورتون، آنتی بیوتیک و یا داروهای استنشاق بینی را برای دوره کوتاهی تجویز کند. همچنین می تواند با نوشیدن مایعات بیش تر، مرطوب نگاه داشتن هوا و استفاده از اسپری بینی آب شور به بهبود درد کمک کرد.

تومورهای مغزی

تومورهای مغزی و یا آنوریسم مغزی می تواند منجر به سردرد شود. تومور سبب ایجاد فشار بر جمجمه و در نهایت سردرد می شود.

دیسک گردن

از بین رفتن و یا آسیب به دیسک های بین مهره ایی ناحیه گردن می تواند منجر به گردن درد و سردردهای شدید شود.

دیسک گردن و سردرد

مننژیت

مننژ پوششی سه لایه است که مغز و نخاع را در بردارد. زمانی که این پوشش دچار عفونت شود مننژیت رخ می دهد. مننژیت می تواند سبب درد در ناحیه سر شود.

سردرد نخاعی

سردرد نخاعی در اثر بیرون آمدن مایع نخاع بوجود می آید. این عارضه ممکن است در اثر تزریق ماده بی حسی به نخاع ظاهر شود.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنیم؟

مراجعه به پزشک

سردردها اکثر بی خطر بوده و با مراقبت های خانگی بهبود می یابند. اما در صورتی که سردرد شما همراه با علائم زیر باشد نیاز است تا به پزشک مراجعه نمایید

  • سرگیجه
  • تشنج
  • استفراغ
  • بی حس شدن صورت
  • تب
  • لکنت زبان
  • احساس ضعف و گیجی

نحوه تشخیص و درمان سردرد

تشخیص و درمان سردرد

همانطور که مشخص است سردردها ممکن است بدلیل بیماری های زمینه ایی در فرد ایجاد شده باشد. در نتیجه تشخیص و درمان به موقع بسیار حائز اهمیت و ضروری است. سردردهای اولیه معمولا از طریق مسکن ها و استراحت بهبود می یابند اما سردردهای ثانویه در پی درمان بیماری زمینه ایی بهبود پیدا می کنند. از این رو تشخیص صحیح نوع بیماری زمینه ایی و درمان آن بسیار مهم است. دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات به جهت تشخیص و درمان سردرد می تواند شما را یاری کند. متخصص مغز و اعصاب ممکن است از طریق آزمایش خون، تصویر برداری از جمجمه و سینوس ها و سی تی اسکن به بررسی شرایط بیماری شما بپردازد. همچنین پزشک شرح حال کلی بیمار را نیز بررسی می کند و می بایست تمامی داروهای مصرفی خود را با پزشک در میان بگذارید تا بهترین روش درمان تجویز شود.


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید