ترامادول و تشنج

09055566676 رزرو وقت
ترک ترامادول

ترامادول چیست و مصرف بی رویه آن چه تاثیری بر روی فرد دارد؟ آیا سوء مصرف ترامادول خطری دارد؟ قطع ناگهانی و ترک ترامادول چه عوارضی دارد؟ دکتر الهه محقق منتظری با تجربه ایی بالا در بیماری های مغز و اعصاب همراه شماست.

دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب
دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب

ترامادول چیست؟

ترامادول یک داروی ضد درد مشابه مسکن های شبه مورفینی است و ساز کار آن بدین صورت است که سبب افزایش انتقال عصبی سروتونرژیک می شود. سروتونرژیک بصورت کلی انتقال پیام های عصبی را بر عهده دارند. ترامادول ها یکی از مهمترین داروهای ضد درد در دنیاست. زمانی که این دارو عرضه شد و در دسترس مردم قرار گرفت موارد سوء مصرف آن و در ادامه تشنج ناشی از مصرف آن گزارش شد. در نهایت برای جلوگیری از این مشکل تجویز این دارو بصورت تزریقی محدود شد و اما بصورت خوراکی این دارو همچنان به عنوان مسکن تجویز شده و حتی بدون تجویز پزشک نیز استفاده می شود.

ترامادول چیست

طبق تحقیقات صورت گرفته بر روی مراجعان بیمارستان فارابی کرمانشاه طی یکسال مشخص شد که بالای 90 درصد آن ها مرد بوده و حدود 60 درصد مراجعین در حین مصرف ترامادول و مابقی در هنگام قطع مصرف دچار تشنج شده اند. در اثر مصرف این دارو از 50 تا 2500 میلی گرم افراد دچار تشنج شده بودند.

مصرف ترامادول حتی برای درمان نیز ممکن است خطر تشنج را به همراه داشته باشد. اما در صورت مصرف بالا خطر بروز تشنج بسیار بالاست. دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب می تواند شما را در درمان بیماری های چون تشنج یاری کند.

عوارض خطرناک ترامادول

ترامادول سبب وابستگی روانی و جسمی فرد مشابه اعتیاد به مواد مخدر می شود. تشنج نیز یکی از عوارض خطرناک سوء مصرف این داروست. ترامادول حالت سرخوشی همانند مصرف مورفین ایجاد کرده اما بر خلاف مصرف مواد مخدر به جای اینکه فرد کسل شود او را فعال تر می کند. مصرف مداوم این دارو سبب می شود که بدن فرد مقاومت بیش تری در برابر آن پیدا کرده و در نتیجه فرد برای ایجاد علائم آن مصرف دارو را افزایش می دهد. قطع ناگهانی دارو در این افراد علائم زیر را به همراه خواهد داشت

سوء مصرف ترامادول

  • بی خوابی
  • اضطراب
  • تعوع و لرز
  • اسهال
  • ترس و بی قراری
  • درد عضلانی
  • تعریق

متاسفانه در چند سال اخیر شاهد مصرف خودسرانه این دارو در میان جوانان به خصوص دانشجویان هستیم که به عوارض خطرناک آن توجهی ندارند. عوارض مصرف ترامادول همانند مصرف مخدر است که موارد زیر از جمله آن هاست

  1. تهوع و سرگیجه
  2. یبوست
  3. افت فشار خون
  4. تعریق و خارش

ترک ترامادول

ترک ترامادول

علائم جسمی که فرد در هنگام ترک ترامادول با آن مواجه می شود شدیدتر از ترک مواد مخدر همانند تریاک است. حتی فردی که به این دارو معتاد شده است در زمان عدم مصرف کوتاه مدت این دارو علائمی همانند بی خوابی، افسردگی و تکان دادن مکرر پا خواهد داشت. افرادی که بیماری صرع و مشکلات مغزی دارند و همچنین معتادان به الکل در صورت مصرف بیش از حد این دارو دچار تشنج خواهند شد. مصرف بالای 400 میلی گرم (معادل 4 قرص 100 میلی گرمی) این دارو در افراد عادی سبب تشنج و مصرف بیش از آن خطر مرگ را بدنبال خواهد داشت. اگر به هر دلیلی از این دارو استفاده می کنید نباید به یک باره مصرف آن را قطع کنید. در صورتی که فردی به این دارو اعتیاد پیدا کرده است جهت ترک و درمان آن می بایست حتما تحت نظر پزشک و همچنین در مراکز درمانی اقدام کند. هر چند این دارو برای افراد زیادی مفید بوده اما در برخی موارد نیز سبب اعتیاد شده است. بنابراین قبل از شروع به مصرف این دارو در صورتی که داروی دیگری مصرف می کنید و یا به ماده دیگری اعتیاد دارید حتما این مورد را به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف ترامادول بدون تجویز

ترک ترامادول در مراکز درمانی طی چند مرحله انجام می شود
کم کردن تدریجی میزان مصرف
سم زادیی بدن فرد
دارو درمانی
روان درمانی

 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید