هر آنچه که باید در رابطه با شانه درد و دست درد بدانید

09055566676 رزرو وقت
شانه درد و دست درد

شانه درد و دست درد چیست چگونه فرد به آن مبتلا می شود؟ آیا شانه درد نشان از بیماری خاصی است؟ درمان شانه درد و دست درد به چه صورت انجام می شود؟ دکتر الهه محقق منتظری به جهت تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب و ستون فقرات همراه شماست.

دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب
دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب

علت درد شانه  و درد دست

بسیاری از دردهای شانه ارتباطی با مفصل شانه نداشته و دردهایی هستند که معمولا از گردن، قفسه سینه و یا بازو ارجاع شده اند. مفصل شانه مفصل گوی و کاسه نامیده می شود و به این دلیل که سر استخوان بازو همانند گوی است و قسمت کتف نیز بصورت کاسه ایی است بدین گونه نامگذاری شده است. مفصل شانه از پرتحرک ترین مفاصل بدن بوده و ثبات مفصلی در آن بیش تر توسط بافت های نرم عضلات تشکیل شده و همین امر سبب می شود که بیش تر در معرض احتمال در رفتگی باشد. معمولا دردهایی که در قسمت سر شانه و همچنین قفسه سینه و استخوان بازو باشد را دردهای مروبوط به شانه می دانند.

شانه و دست درد

انواع شانه درد

شانه درد ممکن است بدلایل مختلف و در اثر عوامل متفاوتی ایجاد شود که در ادامه به آن می پردازیم

شانه یخ زده

شانه یخ زده بیماری است با علت ناشناخته که معمولا در افراد بین سنین 30 تا 60 سال رخ می دهد و در زنان شایع تر از مردان است. این بیماری سبب درد، خشکی و محدودیت حرکت در قسمت شانه می شود. این بیماری معمولا بدون علت خاصی آغاز شده و به مرور تشدید می شود. مشکلاتی که این بیماری برای فرد ایجاد می کند عبارت است از

  • درد در حین حرکت
  • درد در زمان استراحت
  • دردهای شبانه
  • درد در عضلات گردن و پشت شانه

علت این بیماری تا به امروز مشخص نشده است اما عواملی وجود دارند که ممکن است سبب بروز این بیماری شوند

  • ضربه به شانه
  • جراحی در نزدیکی مفصل شانه
  • مشکل تیروئید
  • بیماری پارکینسون
  • بیماری قلبی
  • اختلالات هورمونی
  • دیابت

از علامت و نشانه های این بیماری درد شدید و ناتوانی در حرکت شانه است. داشتن تمرینات کششی و حفظ وضعیت صحیح بدن در پیشگیری از بروز این بیماری موثر است.

التهاب و پارگی تاندون ها

پارگی تاندون

التهاب و پارگی تاندون ها می تواند در هر سنی رخ دهد و در جوانان بدلیل آسیب های ورزشی و استفاده بیش از حد شایع تر است. در افراد مسن بدلیل کاهش خونرسانی، ضربه های وارد شده به شانه سبب التهاب و تورم می شود.

سندرم گیر افتادگی عضلات در سرشانه

در این سندرم تاندون عضلات در قسمت زیر قوس استخوان کتف محبوس شده و درگیر می شود و در نتیجه سبب کاهش خونرسانی به تاندون ها می شود. سندرم گیر افتادگی عضلات در سرشانه معمولا در سنین 20 تا 40 سالگی شایع تر است.

دردهای ارجاعی از گردن

دیسک گردن و شانه ددر

دیسک گردن و بیرون زدگی دیسک گردن و هر گونه آسیبی به مهره ای گردن می تواند عاملی در درد شانه و همچنین بی حسی دست باشد.

سکته مغزی

افرادی که دچار سکته مغزی می شوند در ادامه دچار درد شانه نیز می شوند و درد شانه در این افراد بسیار شایع است.

استفاده مکرر

استفاده مکرر از شانه در جهتی خاص و همچنین بصورت طولانی مدت می تواند سبب آسیب در تاندون و شانه شود.
ساییدگی و آرتروز شانه، پارگی غضرو مفصلی، بیماری های روماتیسمی و انواع شکستگی ها نیز می تواند از علل بروز درد شانه و همچنین درد دست باشد.

درد شانه راست و درد شانه چپ

شانه درد و درمان آن

درد شانه سمت راست معمولا بسیار شایع است و ممکن است به این علت باشد که اکثر افراد از دست راست خود بیش تر استفاده می کنند و استفاده مکرر و طولانی از دست راست سبب درد می شود. درد شانه راست ممکن است نشان بیماری قلبی و بیرون زدگی دیسک باشد.
درد شانه سمت چپ می تواند نشانه ایی از آسیب های عضلات، تاندون ها و استخوان شانه و یا التهاب بخش بیرونی عضله قلب و یا تجزیه آئورت باشد.

درمان شانه درد و دست درد

متخصص و پزشک با توجه به میزان درد و همچنین عامل ایجاد درد ممکن است روش های مختلفی را برای درمان شانه درد و دست درد برای شما تجویز کند. در ادامه به توضیح برخی از این روش ها می پردازیم.

دارو درمانی

پزشک شما ممکن است برخی از داروهای ضدالتهاب و همچنین مسکن را برای شما تجویز کند. آسپرین، ایبوپروفن و دیکلوفناک از جمله پرمصرف ترین این داروها هستند. همچنین ممکن است داروها بصورت کرم و یا پماد موضعی که معمولا در درمان پیچ خوردگی، کشیدگی تاندون ها و التهاب استفاده می شود تجویز گردد.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی

یکی دیگر از روش های درمان شانه درد فیزیوتراپی است که می تواند در کاهش درد و التهاب و تقویت عضلات و بهبود حرکات شانه کمک کند. برخی از روش هایی که در فیزیوتراپی استفاده می شود بصورت زیر است

  1. تحریک الکتریکی
  2. لیزر درمانی
  3. مگنت درمانی
  4. سوزن خشک
  5. گرما و سرما درمانی
  6. درمان های دستی

درمان های خانگی

فیزیوتراپی

در صورتی که درد شانه و دست فرد را دچار مشکل نکند می توان از درمان های خانگی نیز استفاده کرد. استراحت کردن، مصرف مسکن، کیسه آب گرم و یا سرد و یا آتل بندی می تواند به بهبود درد کمک کند. همچنین ماساژ دادن شانه و اطراف آن با انواع روغن ها همانند روغن سیاه دانه می تواند اثر بخش باشد.

تزریق دارو

تزریق دارو

در صورتی که فرد با مصرف دارو و فیزیوتراپی همچنان با مشکل مواجه باشد بنا به تشخیص پزشک می توان از تزریق کورتیزون و اوزون درمانی نیز استفاده کرد. کورتون ها داروهایی ضد التهاب و ضد درد بسیار قوی هستند و سبب کاهش تورم و التهاب می شوند. باید به این نکته نیز توجه داشت که استفاده بیش از حد این داروها می تواند سبب ضعف عضلات و تاندون ها شود. داروهای هیالورونان نیز از دیگر موارد تزریقی است که این دارو نیز همانند کورتون ها تورم و التهاب و درد را کاهش می دهد. اوزون تراپی و یا تزریق اوزون نیز برای کاهش درد شانه، آرتروز شانه و پارگی تاندون استفاده می شود. دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات در تشخیص و درمان بیماری ها همراه شماست.

جراحی

جراحی شانه

آخرین روش درمان شانه درد جراحی است. در صورتی که هیچ یک از مراحل درمانی ذکر شده در بالا در بهبود شانه درد موثر نباشد جراحی پیشنهاد می شود. در مواردی همانند پارگی کامل، در رفتگی های مکرر و شکستگی پزشک ناچار است که از روش جراحی برای درمان استفاده کند.

 

 

 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید