وز وز گوش - نشانه ها ، عوارض و نحوه درمان آن

09055566676 رزرو وقت
وز وز گوش

وز وز گوش چیست و چه عواملی سبب بروز آن می شوند؟ آیا وز وز گوش می تواند نشانه ایی از یک بیماری دیگر باشد؟ انواع وز وز گوش کدام است؟ درمان وز وز گوش به چه صورت است؟ دکتر الهه محقق منتطری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات در کرج برای تشخیص و درمان وز وز گوش می تواند شما را یاری کند.

دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب
دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب

وز وز گوش چیست؟

وز وز گوش به صورت درک یک صوت بدون معنی در یک یا هر دو گوش و یا در سر بدون منبع صوتی خارجی است. وز وز گوش معمولا بصورت های مختلف همانند صدای زنگ، خش خش، زمزمه، تق تق، صدای سوت و غیره شنیده می شود. وز وز گوش ممکن است بصورت ضعیف بوده اما در برخی موارد شدت این بیماری ممکن است بر کیفیت زندگی فرد تاثیر گذاشته و در فعالیت های روحی و عصبی فرد اختلال ایجاد کند. وز وز گوش یا زنگ زدن گوش ممکن است متناوب و پیوسته بوده و همچنین صدای های متفاوت و متغیری را داشته باشد. این عارضه زمانی که در محیط های آرام تری هستید اغلب آزار دهنده تر می شوند. وز وز گوش تقریبا شایع بوده و در بررسی صورت گرفته یک پنجم افراد 55 تا 65 ساله دچار این عارضه می شوند.

وز وز گوش چیست

انواع وز وز گوش

وز وز گوش به دو دسته تقسیم می شود

وز وز خودشنو یا ذهنی

وز وز خودشنو یا ذهنی به انگلیسی subjective نوعی از این عارضه است که فقط خود فرد قادر به شنیدن آن است.

وز وز دگرشنو یا عینی

وز وز دگرشنو یا عینی به انگلیسی objective نوع نادری از این عارضه است که فرد و اطرافیان قادر به شیدن آن هستند.

علت وز وز گوش

وز وز گوش یک بیماری نیست و بصورت بیماری شناخنه نمی شود. وز وز گوش نشانی از یک یا چند بیماری مختلف است.

عفونت گوش و وز وز

اختلالات روحی و روانی که بدلیل استرس شدید ایجاد می شود، اختلالات مفصل گیجگاه و فک و هر گونه اختلالی در سیستم شنوایی همانند

  • کم شنوایی
  • فراشنوایی
  • سرگیجه
  • انسداد گوش خارجی
  • جرم گوش
  • عفونت گوش
  • التهاب پرده گوش و مخاط آن
  • تومورهای مغزی
  • قطع شنوایی

نیز می تواند منجر وز وز گوش شود. لازم به ذکر است موارد دیگری همچون سرماخوردگی، دیسک گردن، اختلال در گردش خون و بیماری های قلبی نیز می تواند منجر به این عارضه شود. وارد شدن ضربه به سر و مصرف برخی داروها، همچنین در معرض صدای بلند قرار گرفتن نیز می تواند علتی برای وز وز گوش باشد. البته مواردی از وز وز گوش نیز وجود دارند که علت آن ها هنوز مشخص نشده است. در برخی موارد وز وز گوش به قدری شدید است که فرد نمی تواند صدای های دیگر را بشنود و تمرکز خود را از دست خواهد داد.

نشانه ها و علائم وز وز گوش

اختلالات شنوایی

علائم وز وز گوش همان طور که از نام آن مشخص است شنیدن نویزهای مانند زنگ، خش خش، فش فش و یا سوت در گوش است. در اکثر موارد فقط فرد بیمار می تواند این صداها را بشنود اما موارد نادری نیز وجود دارد که پزشک نیز با قرار دادن گوشی پزشکی قادر به شنیدن صداها خواهد بود. وز وز گوش ممکن است خبر از یک بیماری دیگر در بدن شما را بدهد همانند فشار خون بالا و یا کم کاری تیروئید. اگر از گوش شما ترشح خارج می شود و یا درد گوش نیز همراه وز وز گوش داشته باشید نشانه ایی از عفونت در گوش خواهد بود. اگر وز وز گوش شما با سردرد و گیجی همراه شود علامت بیماری نورولوژیکی است. گوش انسان از هزاران سلول شنوایی تشکیل شده است که از طریق انتقال سیگنال هایی به مغز توانایی شنیدن را به ما می دهند. در صورتی که اختلالی در انتقال این سیگنال ها به وجود آید ممکن است صداهایی را بشنویم که غیر طبیعی بوده و منبع خارجی بابت آن صدا وجود نداشته باشد.

عوارض وز وز گوش

وز وز گوش در بتدا ممکن است عارضه مهمی نباشد اما با گذر زمان و همچنین شدت یافت بیماری و تدارم آن اختلالاتی را به همراه خواهد داشت از جمله

  • اختلال خواب
  • استرس
  • اختلال حافظه
  • اختلال تمرکز
  • افسردگی
  • اضطراب و کج خلقی

عوارض وز وز گوش

درمان وز وز گوش

تشخیص وز وز گوش وظیفه متخصص مغز و اعصاب و یا متخصص گوش، حلق و بینی است. با این وجود تشخیص و درمان صحیح وز وز گوش نیازمند همکاری چندین متخصص است. دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات در کرج به جهت تشخیص و درمان وز وز گوش می تواند شما را همراهی کند.

متخصص برای تشخیص این بیماری از آزمایش های مختلفی همانند

  1. شنوایی شناسی
  2. الکتروفیزیولوژی شناسی
  3. تصویر برداری
  4. آزمایش خون

و غیره استفاده می کند. بعد از مشخص شدن علت وز وز گوش مرحله درمان آن آغاز می شود. با توجه به علت های متفاوتی که ممکن است سبب وز وز گوش شود درمان های متفاوت و متنوعی نیز وجود دارد از این رو درمان این بیماری روشه های یکسانی ندارد. برای مثال به جهت درمان افت شنوایی از سمعک استفاده می شود یا فردی که اختلالات فک و مفصل گیجگاه را دارد می بایست درمان های فیزیوتراپی دندان پزشکی را انجام دهد. وز وز گوش معمولا اختلالات روحی و روانی را در پی دارد که فرد ناچار است از یک روان پزشک و روانشناس و همچنین نوروتراپیست برای درمان کمک بگیرد.

به جهت ویزیت و نوبت دهی با ما در تماس باشید.

درمان وز وز گوش

 

 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید