آشنایی با دیسک گردن و بیرون زدگی دیسک

09055566676 رزرو وقت
دیسک گردن

همه ما در طول زندگی با گردن درد مواجه شده و طعم آن را چشیده ایم. اما آیا هر دردی در گردن نشانه ایی از دیسک گردن است؟ چطور دیسک گردن را تشخیص دهیم؟ آیا درمانی برای دیسک گردن وجود دارد؟ دکتر الهه محقق منتظری می تواند شما را در تشخیص و درمان دیسک گردن و مشکلات ستون فقرات همراهی کند.

دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب
دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب

علت ایجاد دیسک گردن چیست؟

در میان مهره های ستون فقرات که شامل گردن نیز می شود یک بالشتک قابل ارتجاع وجود دارد که به ستون فقرات توانایی خم شدن و چرخش به طرفین را می دهد. این بالشتک های نرم دیسک نامیده می شوند. گردن درد و یا دیسک گردن زمانی ایجاد می شود که این دیسک ها از مکان خود جابجا شده و با اعصاب برخورد می کنند. عوامل زیادی وجود دارند که سبب آسیب به دیسک و جابجایی و بیرون زدگی آن ها می شوند.

دیسک بیرون زده

به عنوان مثال ورزش نامناسب، بلند کردن جسمی سنگین، ضربه به ستون فقرات، حرکت ناگهانی گردن. اضافه وزن و ... می تواند منجر به ترک خوردن، شکافته شدن و یا هر گونه آسیبی به دیسک گردن شوند. افراد مسن معمولا بیش تر در معرض این بیماری هستند چرا که با افزایش سن دیسک ها نیز قابلیت ارتجاعی خود را از دست داده و در نتیجه با کم شدن فضای بین مهره ها احتمال ساییش آن ها به یکدیگر و آسیب به دیسک بیش تر است. لازم به ذکر است حالت اندامی نامناسب نیز می تواند دلیلی بر ایجاد دیسک گردن باشد. فعالیت های تکراری همانند قوز کردن هنگام خوابیدن و یا نشستن و خم کردن بیش از حد گردن به جلو نیز می تواند سبب بیرون زدگی دیسک و گردن درد شود.

آسیب به دیسک گردن

علائم و نشانه های دیسک گردن

دیسک گردن ممکن است گاهی بدون هیچ نشانه ایی باشد و به اصطلاح بیمار دچار پارگی دیسک بدون علائم شود. دیسک بیرون زده اگر به عصب و یا نخاع فشاری نیاورد دردی نیز به همراه نخواهد داشت و در نتیجه فرد متوجه آن نخواهد شد. البته علائم و نشانه های دیسک گردن بسته به محل آسیب دیسک ممکن است متفاوت باشد. علائم شایع و مشابه دیسک گردن شامل موارد زیر است

نشانه های فتق گردن

  • گردن درد
  • درد شانه، بازو و ساعد دست
  • گرفتگی عضلات ناحیه گردن
  • دردی که از گردن به بازوها منتشر شود
  • گزگز کردن و ضعف بازوها
  • سرگیجه و سردرد
  • درد دست راست
  • تاری دید و دوبینی
  • چشم درد

در صورتی که هر یک از نشانه های بالا را در خود مشاهده می کنید به پزشک مراجعه نمایید تا قبل از شدیدتر شدن بیماری بهترین درمان بدون جراحی برای شما تجویز شود.

چه افرادی در معرض دیسک گردن هستند؟

گردن درد

عوامل مختلفی در بروز دیسک گردن تاثیرگذارند. تحقیقات نشان داده است که بیرون زدگی دیسک گردن در بین افراد 30 تا 55 ساله شایع تر است. همچنین بانوان بیش تر از آقایان در معرض ابتلا به دیسک گردن هستند. ژنتیک نیز می تواند یکی از عوامل مهم ایجاد فتق دیسک باشد. در صورتی که ورزش و تحرک منظمی ندارید، از دخانیات استفاده می کنید و بصوت مکرر بدن شما در وضعیت نامناسبی قرار دارد احتمال بروز دیسک گردن در شما بالاست.

تشخیص دیسک گردن

تشخیص این بیماری ابتدا از طریق معاینه فیزیکی صورت می گیرد. در صورتی که پزشک تشخیص دهد عصب و نخاع شما نیز تحت تاثیر بیرون زدگی دیسک قرار گرفته است تصاویری نیز از محل آسیب گرفته می شود تا بتوان بهترین و موثرترین درمان را تجویز کرد.

روش های درمان دیسک گردن

فیزیوتراپی گردن

درمان دیسک گردن معمولا بدون جراحی صورت می گیرد. روش های درمان بدون جراحی شامل موارد زیر است

  1. فیزیوتراپی
  2. دارو درمانی
  3. درمان گیاهی
  4. طب سوزنی
  5. کمپرس سرد و یا گرم
  6. تحریک الکتریکی
  7. در مان های دستی و ماساژ
  8. تزریق دارو در ستون فقرات
  9. تمرین درمانی و ورزش های اصلاحی
  10. کشش ستون فقرات بصورت دستی و یا مکانیکی

ماساژ درمانی

اما زمانی که درد پایدار باشد و با هیچ یک از روش های بدون جراحی بهبود نیابد در این حالت فشار بر روی نخاع سبب ایجاد ضعف در اندام های بدن می شود و فرد بیمار دچار عدم تعادل، تهوع و استفراغ، سردردهای شدید و مشکلاتی در ناحیه گلو می شود. در این شرایط نیاز است تا از طریق جراحی مشکل برطرف شود. در عمل جراحی بخشی از دیسک که بیرون زده است برداشته می شود. جراح در این عمل که دیسککتومی نامیده می شود با توجه به محل بیرون زدگی دیسک برش هایی را در جلو و یا عقب گردن کرده و به ستون فقرات دسترسی پیدا می کند. سپس ماده دیسک از روی عصب برداشته می شود. معمولا این عمل بدون مشکل بوده و نتیجه مثبت دارد. دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات با تجربه ایی بالا در درمان بیماری های ستون فقرات و دیسک گردن می تواند شما را در این خصوص  یاری کند.

پیشگیری از دیسک گردن

بالش مناسب

یکی از روش های مفید برای جلوگیری از دیسک گردن ورزش های مناسب و منظم است. انجام دادن روزانه ورزش های مناسب و حرکاتی که کردن نیز در آن درگیر باشد، شنا کردن، آب درمانی، استفاده از گردن بندهای طبی برای استراحت و جلوگیری از حرکات نامناسب گردن می تواند احتمال بروز دیسک گردن را بطور چشم گیری کاهش دهد. همچنین استفاده از بالش مناسب هنگام خواب، قرار دادن سر در وضعیت مناسب هنگام مطالعه و یا استفاده از موبایل، نوشیدن آب کافی و داشتن رژیم غذایی مناسب و حاوی منیزیم نیز می تواند شما در پیشگیری از گردن درد یاری کند.

بهترین روش درمان دیسک گردن کدام است؟

انتخاب بهترین روش درمان همیشه با پزشک شما خواهد بود. پزشک با توجه به شرایط و پیشرفت بیماری شما می تواند بهترین روش درمان را تجویز می کند. البته همواره آسان ترین روش های درمان تجویز شده تا در صورت عدم نتیجه گیری و بهبود بیمار به روش های دیگر و نهایتا جراحی برسد.

تشخیص و درمان دیسک گردن توسط دکتر الهه محقق منتظری

برای ویزیت آنلاین و یا حضوری توسط دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب در کرج با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید