پارکینسون - علائم و کنترل بیماری پارکینسون

09055566676 رزرو وقت
بیماری پارکینسون

در رابطه با بیماری پارکینسون چه می دانید؟ این بیماری با چه نشانه هایی ظهور می کند؟ آیا درمانی برای این بیماری وجود دارد؟ دکتر الهه محقق منتظری با تجربه ایی بالا در تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب و ستون فقرات می توانند شما را در کنترل بیماری پارکینسون یاری کند.

دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب
دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب

پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون نوعی اختلال در سیستم عصبی است که معمولا بر نورون های تولید کننده دوپامین که نقش مهمی در تنظیم حرکت بدن دارد در یک منطقه خاص از مغز به نام ماده سیاه اثر می گذارد. کاهش دوپامین می تواند نشانه ایی از بیماری پارکینسون باشد. در این بیماری سلول های عصبی خاصی به تدریج از بین رفته و تخریب می شوند. در نتیجه از بین رفتن دوپامین مغز بصورت طبیعی امکان فعالیت را نخواهد داشت.

پارکینسون و کاهش دوپامین

علائم پارکینسون

نشانه های بیماری پارکینسون می تواند از هر فرد به فرد دیگر متفاوت باشد. اغلب علائم اولیه بسیار خفیف بوده و حتی ممکن است بیمار متوجه آن نشود. علائم پارکینسون به تدریج شروع شده و ممکن است با لرزش کم دست آغاز شود. این بیماری اغلب از یک طرف بدن شروع شده و در طرف دیگر بدن ممکن است علائم شدیدتری ظاهر شود. در مراحل اولیه بیماری حالت چهره و بدن بیمار می تواند نمایانگر پارکینسون باشد. بطور کلی علائم پارکینسون ممکن است جز موارد زیر باشد

لرزش

 لرزش معمولا از یک اندام بدن همانند دست یا انگشت آغاز می شود. این لرزش ها ممکن است حتی در حین خواب نیز رخ دهد.

لرزش دست

کند شدن حرکات

با پیشرفت بیماری حرکات فرد مانند راه رفتن، انجام کارهای روزانه و حتی بلند شدن از روی صندلی بسیار کند و زمانبر می شود. حین راه رفتن ممکن است فرد پاهای خود را بر روی زمین بکشد.

سفت شدن عضلات

سخت شدن عضلات ممکن است در هر نقطه از بدن رخ دهد و حتی با درد همراه شود.

عدم تعادل

گاهی ممکن است در نتیجه بیماری پارکینسون فرد دچار عدم تعادل شده و حتی بدن وی به حالت خمیده در آید.

عدم تعادل در پارکینسون

از بین رفتن حرکات خودکار

حین پیشرفت بیماری ممکن است فرد حرکاتی همانند پلک زدن و یا تکان دادن دست ها هنگام راه رفتن را از دست بدهد.

اختلال در تکلم

اختلال در حرف زدن بیمار مانند مکث و یا شک و تردید و همچنین آهسته تر شدن صدا در حین صحبت از دیگر علائم بیماری پارکینسون است.

اختلال در نوشتن

در این بیماری نوشتن برای بیمار سخت شده و ممکن است نوشته های فرد ریزتر از حالت عادی باشد.

اختلال در عملکرد در بیماری پارکینسون

علت بیماری پارکینسون

محققان هنوز دلیل این بیماری را کشف نکردند اما تصور آن ها بر این است که عوامل ژنیتیکی و محیطی در بروز این نوع بیماری می تواند تاثیرگذار باشد.

ژنتیک

محققان جهش های ژنتیکی خاصی را یافته اند که می تواند سبب بیماری پارکینسون شود اما این موارد بصورت نادر بوده و زمانی که بسیاری از اعضای خانواده مبتلا به این بیماری باشند رخ می دهد. بصورت کلی ژنتیک احتمال کمی را برای دچار شدن فرد به بیماری پارکینسون دارد.

عوامل محیطی

برخی عوامل محیطی همانند برخی سموم دفع آفات که وارد بدن می شوند با احتمال خیلی کم ممکن است سبب ایجاد پارکینسون شود.
البته محققان مجموعه ایی از مواد خاص را در درون سلول های مغز شناسایی کرده اند که می تواند گام مهمی در یافتن دلیل این بیماری باشد. این بیماری اکثرا در میانسالی و یا پیری آغاز می شود و خطر آن با افزایش سن بیش تر می شود. همچنین مردان بیش تر از زنان در معرض این بیماری قرار دارند.

مراحل پیشرفت پارکینسون

عوارض بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون اغلب با عوارض و پیامدهایی همراه است که در ادامه به آن می پردازیم.

  1. در نتیجه پیشرفت بیماری ممکن است فرد دچار مشکلات تفکر و شناختی شود که معمولا این مشکلات امکان بهبود از طریق دارو را ندارند.
  2. در مراحل ابتدایی بیماری ممکن است فرد دچار افسردگی شود که درمان افسردگی در آغاز می تواند در کنترل پارکینسون و مراحل بعدی بیماری موثر باشد.
  3. زمانی که بیماری پیشرفت می کند بیمار ممکن است در خوردن و بلعیدن دچار مشکل شود. همچنین ممکن است آب دهان بیمار سرازیر شود. در نتیجه این اختلال بیمار ممکن است دچار خفگی و یا سوء تغذیه نیز شود.
  4. مبتلایان پارکینسون ممکن است دچار اختلالات خواب نیز شوند همانند بیدار شدن مکرر از خواب و یا خوابیدن در طول روز.
  5. بیماری پارکینسون ممکن است سبب ایجاد مشکلاتی در مثانه همانند عدم کنترل ادار شود.
  6. پارکینسون با کند کردن حرکات دستگاه گوارش می تواند منجر به یبوست شود.
  7. این بیماری سبب افت شدید فشار خون و احساس سرگیجه می شود.
  8. احساس درد در برخی نواحی و یا کل بدن نیز از عوارض این بیماری عصبی است.
  9. احساس خستگی و تنبلی نیز از جمله عوارض بیماری پارکینسون می باشد.

علائیم بیماری پارکینسون

راه های پیشگیری از ابتلا به پارکینسون

همانطور که در قبل ذکر شد دلیل این بیماری مشخص نمی باشد در نتیجه نمی توان روش های دقیقی برای پیشگیری از آن نیز ارائه کرد. اما برخی تحقیقات نشان داده است که ورزش های منظم هوازی، کاهش مصرف کافئین و استفاده از چای سبز می تواند در جلوگیری از بروز پارکینسون  موثر باشد.

نحوه تشخیص و درمان بیماری پارکینسون

در حال حاضر برای تشخیص بیماری پارکینسون هیچ آزمایش مستقیمی وجود ندارد و متخصص مغز و اعصاب این بیماری را طبق سوابق پزشکی شما و معاینات و آزمایش های مختلف تشخیص می دهد. علاوه بر ماینه و آزمایشات ممکن است پزشک به شما داروی بیماری پارکینسون همانند کاربیدوپا-لوودوپا را بدهد. در صورت بهبود قابل توجه بیمار، پارکینسون تایید می شود. گاها نیز این بیماری در طی یک جلسه قابل تشخیص نبوده و نیاز به زمان و مراجعات بیش تر دارد.

درمان پارکینسون

متاسفانه بیماری پارکینسون درمان ندارد اما داروها می توانند به طور قابل توجهی این بیماری را کنترل کنند. در برخی موارد ممکن است از طریق جراحی نیز این بیماری کنترل شود. داروهای تجویز شده سبب افزایش میزان دوپامین و جایگزینی آن با دوپامین های از دست رفته و تخریب شده می شود در نتیجه فرد در کنترل لرزش و حرکات خود بهبود پیدا می کند. مصرف این داروها ممکن است عوارضی همانند حالت تهوع و افت فشار را در پی داشته باشد. در روش کنترل بیماری به طریقه جراحی در قسمت خاصی از مغز بیمار الکترود قرار داده می شود که سبب کاهش علائم پارکینسون می شود. البته جراحی نیز ممکن است عوارضی همانند عفونت، سکته و یا خونریزی مغز را داشته باشد. دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات می تواند شما در کنترل بیماری پارکینسون همراهی کند.

 

 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید