لرزش دست - علت و راه های درمان آن

09055566676 رزرو وقت
لرزش دست

علت لرزش دست ها چیست؟ آیا لرزش دست ها نشان از بیماری خاصی هستند؟ چگونه از لرزش دستان پیشگیری کنیم؟ آیا لرزش دست ها درمانی دارد؟ دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات به جهت تشخیص و درمان بیماری لرزش دست همراه شماست.

دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب
دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب

لرزش دست

لرزش خود به خودی و اختلال حرکتی در دست ها به بیماری لرزش دست اطلاق می شود. لرزش معمولا در دست ها دیده می شود اما ممکن است در بازوها، سر، تارهای صوتی و یا پاها نیز رخ دهد. انقباض عضلانی غیر ارادی و مداوم سبب این لرزش ها است. این مشکل ممکن است در روند زندگی عادی گزینه خطرناکی نباشد اما می تواند در انجام فعالیت های روزمره افراد اختلال ایجاد کند. لرزش دست ها ممکن است با بیماری پارکینسون اشتباه گرفته شود. در بیماری پارکینسون عضلات در حالت استراحت دچار لرزش هستند و این لرزش ها در حین حرکت کمتر دیده می شود.

لرزش دست چیست

علت لرزش دست

لرزش دست به طور معمول در بزرگسالان رخ می دهد و ریشه اصلی ایجاد آن مشخص نیست. محققان بر این باورند که اختلال در عملکرد طبیعی قسمت هایی از سیستم عصبی همانند مخچه می تواند دلیل لرزش دست ها باشد. به طور کلی اختلالات مربوط به مغز به عنوان دلیل لرزش دست ها شناخته می شوند. اکثر لرزش ها معمولا مرتبط با بیماری های عصبی، اختلالات حرکتی و مشکلات سلامتی است.

بیماری های عصبی

برخی از بیماری های مرتبط با عصب که می تواند منجر به لرزش دست شود عبارتند از

ام اس (MS)

اکثر افراد مبتلا به ام اس دچار لرزش دست نیز می شوند. لرزش دست در این مورد زمانی ایجاد می شود که بیماری ام اس به قسمت هایی از سیستم مرکزی عصبی که وظیفه کنترل حرکات را بر عهده دارد آسیب برساند. برای درمان بیماری ام اس می توانید از متخصص ام اس در کرج دکتر الهه محقق منتظری راهنمایی بخواهید.

ام اس

سکته مغزی

زمانی که لخته خون مانع خونرسانی به مغز شود سکته مغزی رخ داده و در نتیجه می تواند آسیب دائمی به عصب ها وارد کرده و منجر به لرزش دست ها شود.

ضربه مغزی

ضربه به مغز می تواند به عصب های حرکتی نیز آسیب وارد کرده و سبب لرزش دست یا قسمت های دیگر بدن شود.

بیماری پارکینسون

بالای 25 درصد افرادی که به بیماری پارکینسون مبتلا هستند دارای هر دو نوع لرزش در حین استراحت و لرزش های عملی هستند. لرزش دست ها در افراد مبتلا به پارکینسون در زمان استرس بیش تر می شود.

اختلالات حرکتی

اختلالات حرکتی که در زیر بیان شده است می تواند منجر به لرزش دست شود

اختلال حرکتی

لرزش اساسی

لرزش اساسی یکی از شایع ترین اختلالات حرکتی است که علت ایجاد آن نیز هنوز مشخص نشده است. لرزش معمولا در کل بدن رخ می دهد اما در دست ها شایع تر است. هنگامی که فرد در حالت حرکت است و یا حتی هنگام ایستادن لرزش ها دیده می شود. ژنتیک معمولا علت بیش از 50 درصد لرزش های اساسی است.

لرزش دیستونیک

فردی که مبتلا به دیستونی است بدلیل اینکه مغز پیام های نادرست را ارسال می کند عضلات بیش از حد فعالی دارند و در نتیجه حرکات غیرطبیعی و نامطلوب را شاهد خواهیم بود. این عارضه بیش تر در بزرگسالان و افراد مسن رخ می دهد.

بیماری ها و ارزش دست
همچنین موارد زیر نیز می تواند دلیلی بر لرزش دست ها باشد

  • مصرف بیش از حد و یا ترک الکل
  • پرکاری تیروئید
  • مشکل در کبد یا کلیه
  • افسردگی و یا استرس
  • ژنتیک
  • ترس و اضطراب
  • مصرف کافئین
  • مصرف برخی داروها همانند داروهای آسم

انواع مختلف لرزش دست

بیش از بیست نوع لرزش وجود دارد که بصورت کلی آن ها را به دو دسته زیر تقسیم بندی می کنیم

لرزش در حالت استراحت

لرزش در حالت استراحت زمانی که ماهیچه ها شل هستند همانند وضعیتی که دستان خود را در آغوش دارید رخ می دهد.

لرزش دست در استراحت

لرزش های عملی

اکثر لرزش ها در این دسته بندی قرار می گیرند. لرزش های عملی هنگامی که عضلات منقبض شده اند به دلیل حرکت ارادی رخ می دهد.

روش های پیشگیری از لرزش دست

در صورتی که فرد دچار بیماری زمینه ایی باشد با درمان بیماری شرایط لرزش دست ها بهبود می یابد. اما اگر لرزش دست ها بدلیل مصرف و یا تغییر دارو باشد موارد زیر می تواند کمک شایانی به پیشگیری از لرزش دست ها داشته باشد

  1. عدم مصرف کافئین
  2. فیزیوتراپی
  3. کمک گرفتن از روانشناس برای کنترل استرس و اضطراب

فیزیوتراپی

آیا لرزش دست درمان دارد؟

اگر چه درمان قطعی برای لرزش دست ها وجود ندارد اما با توجه به علت بروز این عارضه گزینه های درمانی ممکن است وجود داشته باشد. به عنوان مثال اگر لرزش دست بدلیل وجود یک بیماری باشد درمان آن بیماری ممکن است در کاهش لرزش دست ها موثر باشد. در صورتی که مصرف الکل، کافئین و سایر مواد بر روی لرزش دست ها تاثیر گذارند آن ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. اگر در اثر مصرف داروها دچار لرزش دست می شوید به جهت تغییر آن حتما با پزشک خود مشورت کنید. لرزش دست ها که از نوع لرزش های اساسی هستند متاسفانه هیچ درمانی ندارند و با افزایش سن نیز تشدید می شوند. اکثر لرزش ها قابل درمان نیستند و لرزش های خفیف و کم معمولا نیاز به درمان ندارند. اما اگر لرزش ها در زندگی روزمره شما تاثیرگذار هستند و در کیفیت زندگی شما اختلال ایجاد می کنند می توان درمان های زیر را نیز در نظر گرفت

درمان های ضروری برای لرزش دست ها

برای لرزش های اساسی ممکن است دکتر مغز و اعصاب داروهایی همانند پروپرانولول، متوپرولول یا نادولول را تجویز کند.
در صورتی که لرزش دست در شما نیز به صورت متناوب و یا ثابت وجود دارد حتما به دکتر متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات در این راه همراه شماست.

درمان لرزش دست

درمان در خصوص بیماری پارکینسون

در خصوص بیماری پارکینسون معمولا دکتر متخصص داروهایی همانند لوودوپا و کاربی دوپا پیشنهاد می کنند.

ام اس و درمان لرزش دست

داروهای ضد اضطراب و ضد تشنج از جمله داروهایی است که برای کنترل لرزش در حین بیماری ام اس توسط دکتر متخصص تجویز می شود.

لرزش بدون دلیل مشخص و بیماری خاص

اگر پزشک متخصص نتواند علت بروز لرزش را مشخص کند داروهای آرام بخش و یا بوتاکس تجویز می شود.

سایر موارد درمان لرزش دست

تحریک عمقی مغز

اگر بهبودی در بیمار در طی مصرف دارو مشاهده نشود و دکتر متخصص ممکن است تحریک عمقی مغز و یا DBS را برای درمان در نظر بگیرد. در این روش یک مولد کوچک زیر پوست بیمار و در بالای قفسه سینه قرار داده می شود.


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید