راهنمای کامل کمر درد و راه های درمان

09055566676 رزرو وقت
کمر درد

کمر درد بیماری شایعی است که اکثر ما با آن مواجه شده ایم. در برخی موارد کمر درد با استراحت و مراقبت های ساده قابل درمان است اما گاهی ممکن است درد شدیدتر شود و نیاز به درمان های تخصصی تر داشته باشد. دکتر الهه محقق متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات می تواند شما را در تشخیص و درمان کمر درد یاری کند.

دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب
دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب

علت کمر درد چیست؟

کمر درد دلایل متفاوتی دارد و در بین افراد جز شایع ترین بیماری هایی است که افراد بدلیل آن به پزشک مراجعه می کنند. این بیماری در بین افراد ۳۵ تا ۵۵ ساله بیشتر اتفاق می افتد. شایع ترین دلیل کمر درد را می توان بلند کردن اجسام سنگین، چرخش ناگهانی کمر، تنبلی عضلات و افزایش سن دانست. در مقابل تنبلی عضلات، فعالیت بیش از حد نیز می تواند یکی از دلایل کمر درد باشد. در چنین شرایطی معمولا پس از چند روز کمر درد بهبود می یابد. اما در برخی موارد بعد از گذشت چند روز ممکن است درد شدید تر شده و نیاز به مراجعه به پزشک باشد. به طور کلی دلایل کمر درد را بصورت زیر می توان بیان کرد:

علت کمر درد

  • کشیدگی عضلات
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • فتق دیسک کمر یا آسیب دیدن دیسک
  • فرسایش دیسک
  • پوکی استخوان
  • آرتروز ستون فقرات
  • تنگی کانال نخاعی
  • انحراف ستون فقرات (اسکولیوز)
  • تشک نامناسب و اختلال خواب
  • تومور سرطانی در ستون فقرات
  • عفونت ستون فقرات

کمر درد ناشی از کشیدگی عضلات

علایم و نشانه های کمر درد چیست؟

همانطور که از نام آن مشخص است کمر درد با درد کم و یا تیر کشیدن در کمر و نواحی آن آغاز می شود. در برخی مواقع درد ممکن است تا پاها نیز منتشر شود. در بسیاری از موارد درد به خودی خود بهبود یافته اما در صورتی که با هر از علایم زیر مواجه شدید نیاز است تا به پزشک مراجعه نمایید:

  1. درد مداوم که با استراحت و گذشت زمان بهبود نمی یابد
  2. منتشر شدن درد تا زیر ران و زانو
  3. وارد شدن ضربه به کمر
  4. بی اختیاری در ادرار
  5. تورم و التهاب کمر

نشانه های کمر درد

روش های درمان کمر درد

معمولا کمر درد با استراحت و مراقبت های خانگی قابل درمان است. اما در برخی موارد که با استراحت کردن درد بهبود نمی یابد مراجعه به پزشک توصیه می شود. متخصص می تواند با معاینه فیزیکی مشکل را تشخصی دهد. اما گاهی نیاز به انجام رادیوگرافی و داشتن تصویر از ستون فقرات است تا وضعیت بیمار دقیق تر بررسی شود. روش های درمان کمر درد به طور خلاصه بصورت زیر بیان می شود:

استراحت

استراحت کردن در مرحله اول کمر درد توصیه می شود اما نباید بیش از چند روز انجام شود.

کمربند طبی

در برخی موارد که کمر درد ناشی از وضعیت نامناسب بدن باشد از کمربندهای طبی استفاده می شود.

مصرف دارو

مصرف مسکن و یا داروهایی که پزشک تجویز می کند می تواند در درمان و تسکین کمر درد مفید باشد.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی

در برخی موارد فیزیوتراپی برای بیمار توصیه می شود. روش های درمان فیزیوتراپی شامل موارد زیر است:

  • گرما درمانی
  • سرمادرمانی
  • تحریک الکتریکی
  • ماساژتراپی

تزریق کورتیزون

کورتیزون یک داروی ضد التهاب است و در مواردی که درد تا زیر ران ادامه داشته باشد تزریق می شود و به کاهش التهاب اعصاب ستون فقرات کمک می کند.

تزریق کورتیزون

تزریق PRP

پی آر پی در اطراف ناحیه آسیب دیده تزریق می شود و حاوی موادی است که می تواند بافت را ترمیم کند و به سرعت بهبود کمک می کند. این روش برای افرادی که تمایل دارند به روش غیر جراحی درمان شوند مناسب است.

اوزون تراپی

اوزون تراپی یکی از روش‌های طب جایگزین است که مقدار اکسیژن در بدن را از طریق وارد کردن اوزون افزایش می‌دهد. این روش سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد و آن را تنظیم می کند. همچنین التهاب های مزمن را کاهش می دهد.

تحریک طناب نخاعی

تحریک الکتریکی

در این روش با استفاده از انرژی الکتریکی پالسی در مجاورت طناب نخاعی، درد کنترل می شود. هدف این روش درمان درد بیمارانی است که نسبت به سایر روش های درمانی مقاوم هستند.این روش یک عمل ساده است و هیچ جراحی دائمی صورت نمی گیرد و همچنین قابل برگشت است.

طب سوزنی

طب سوزنی یک روش درمان سنتی چینی است. در این روش سوزن های باریکی در نقاط مشخصی از بدن وارد شده و در درمان بیماری کمک می کند. این روش تقریبا برای درمان همه بیماری ها استفاده می شود.

طب سوزنی کمر درد

عوارض و فواید فیزیوتراپی کمر چیست؟

در صورتی که درد کمر بیش از چندین هفته ادامه داشته باشد نیاز است تا بیمار به کمک فیزیوتراپیست مشورت کرده و فیزیوتراپی را آغاز کند. عوارض فیزیوتراپی بسیار کم بوده و به ندرت اتفاق می افتد اما فواید آن بسیار زیاد است.

عوارض فیزیوتراپی

ممکن است شما در حین و بعد از فیزیوتراپی متوجه این موضوع شوید که انجام برخی تمرینات و حرکات سبب ایجاد درد بیشتر در بدن شما می شود. فیزیوتراپیست می بایست این مورد را کنترل کند و حرکاتی را انتخاب کند که موجب تسکین درد باشد.
در فیزیوتراپی که با دست انجام می شود نیز به ندرت ممکن است احساس نارحتی و یا سوزش در قسمت هایی از بدن داشته باشید که در صورت ادامه دار بودن درمان های دستی غیر اصولی باعث آسیب جدی می شود.
در نهایت اگر فیزیوتراپی توسط فردی غیر متخصص انجام شود می تواند منجر به آسیب های جدی در بیمار گردد. افرادی که فیزیوتراپی را انجام می دهند می بایست دارای تخصص و تجربه کافی باشند چراکه استفاده نابجا از دستگاه های فیزیوتراپی و حرکات درمانی نامناسب نه تنها به بهبود درد و درمان بیمار کمک نمی کند بلکه ممکن است سبب از دست رفتن کارایی عضوهای بدن نیز شود. درد هنگام راه رفتن، تورم، پارگی دیسک کمر، آسیب رسیدن به نخاع، از کار افتادن کارکرد طبیعی عضلات کمرو آسیب به مهره های کمری از جمله عوارض فیزیوتراپی نامناسب است.

فواید فیزیوتراپی

فواید فیزیوتراپی

در صورتی که فیزیوتراپی توسط فردی متخصص و با تجربه انجام شود علاوه بر درمان درد کمر سبب بهبود عملکرد عضو بدن نیز خواهد شد. در ادامه به برخی از فواید آن اشاره خواهیم کرد.

  • بهبود و کاهش درد
  • بهبود آسیب های کمر
  • افزایش میزان تعادل در بدن
  • بهبود راه رفتن
  • مدیریت درد
  • جلوگیری از صدمات بیش تر

درمان‌های فیزیوتراپی شامل دو دسته غیرفعال و فعال می شوند. فیزیوتراپی غیرفعال برای درد شامل سرما و گرما درمانی، الکتروتراپی،ماساژ درمانی و یا سونوگرافی باشد. این روش‌های درمانی در تسکین درد و بهبود التهاب کمک شایانی می‌کند. درمان‌های فیزیوتراپی فعال برای درد شامل حرکات ورزشی و کششی است که فیزیوتراپیست با توجه به شرایط برای شما در نظر می گیرد. درمان های فیزیوتراپی فعال علاوه بر تسکین درد در ستون فقرات و عضلات آسیب دیده، به افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری نیز کمک می‌کند.

برای ویزیت حضوری و یا آنلاین توسط دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب کرج با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
  • محمد
    خانم دکتر سلام وقت بخیر من مادرم ۶۶ ساله هست و الان اِم آر آی کرده و مشخص شده که اصطلاحا چنتا از مهره هاش زده بیرون. ضمنا یک استخوان در ناحیه پشت همان محلی از پا که همیشه آمپولهای مختلف می زنیم یعنی محل نشیمنگاهش زده بیرون و قابل لمس هست که همه موارد بالا نتیجه شده کمر درد و پادرد شدید که تا پایین پاش هم ادامه داره پس از مراجعه به دکتر مغز و اعصاب، دکتر گفت فیزیوتراپی کن ولی فعلا عمل رو توصیه نمیکنم چون حتی ممکنه نتیجه خوبی هم نده، پس از حدود ۲۰ جلسه فیزیوتراپی، نتیجه آنچنانی نداشته و همچنان اون درد شدید رو از کمر به پایبن داره، حالا به نظر شما باید چکار بکنه؟
    • مدیر سایت

      سلام،بیمارتون نیاز به معاینه و رویت mriدارند،ممکنه با دادن یک دوره داروهای مربوطه و توصیه های لازم با توجه به میزان شدت بیماری بهبودی نسبی حاصل شود و نیاز به عمل نداشته باشند

تماس بگیرید